حتما در این مورد زیاد شنیده اید . نور سفید در مه و باران کارایی ندارد . نور آفتابی دید بهتری دارد . نور سفید در مه هیچ دیدی ندارد و …
در ابتدا و قبل از هر چیز بهتر است پاسخ این سوال را بیابیم : تکلیف خودروهای روز دنیا که از طیف رنگ سفید در کلیه چراغ های خود استفاده می کنند در مه و باران چیست؟ آیا آنها ضعف در میدان دید دارند و خودروهای قدیمی تر و با لامپ هالوژن آفتابی عملکرد بهتری دارند ؟
همانطور که در مقاله قبلی و در خصوص مه شکن ها بررسی کردیم نوع طراحی ساختمان چراغ بسیار با اهمیت است .
بهتر است بگوییم که در مه و بارندگی چه عواملی منجر به کاهش دید می شوند.
عوامل مختلفی هنگام بارندگی دخیل هستند که منجر به کاهش دید خواهند شد . یکی از این عوامل نشستن لایه آب بر روی سطح آسفالت و انعکاس نور از آن می باشد . مورد دیگر را می توان نشستن قطره های ریز باران بر روی سطح طلق چراغ (پلی کربنات) دانست که عملکردی همانند ذره بین های ریز خواهند داشت و پخش نور را از حالت استاندارد خارج کرده و نوردهی را مختل می کنند که همین امر یکی از اصلی ترین دلایل کاهش دید در هنگام بارندگی می باشد .
بنابراین کاهش میدان دید هنگام بارندگی و یا هوای مه آلود برای کلیه خودروها و با هر طیف و تکنولوژی ساختی از چراغ ایجاد خواهد شد .
تکنولوژی و کیفیت ساخت چراغ خودرو در میزان کاهش توان نوردهی در هوای نامساعد نقش بسیار مهمی دارد . چراغ های اوپتیکال دارای لنز نور یکدست تر و عمیق تری را در اختیار راننده قرار خواهند داد بنابراین در تمام شرایط برتری محسوسی در تمام شرایط آب و هوایی نسبت به انواع چراغ های رفلکتیو کاسه ای خواهند داشت .
حال پاسخ موضوع اصلی که کدام طیف رنگ کارایی بهتری دارد :
در واقع نمی توان یک پاسخ قطعی و ثابت برای این سوال پیدا کرد . ترکیبی از طیف ، قدرت و نوع پخش نور در کیفیت دید بر روی سطح مسیر دخیل هستند . به طور کلی میتوان این طور بیان کرد که اگر صرفا طیف را مورد بررسی قرار دهیم ، در خصوص شاخص تفکیک رنگ (CRI) که مخفف Color rendering index می باشد برتری با طیف ۴۳۰۰ کلوین (آفتابی طبیعی) است . یعنی دقیقا نوری که خورشید در میانه روز از خود ساطع می کند . این طیف بهترین میزان تفکیک رنگ را پس از تابش بر روی اشیاع خواهد داشت . می بایست خاطر نشان کرد که این طیف با رنگ چراغ های هالوژنی و فابریک خودروها متفاوت است و آنها طیفی معادل ۳۴۰۰ الی ۳۸۰۰ کلوین را دارند .
اما صرفا بررسی شاخص CRI نشان برتری یک طیف بر طیف دیگر در چراغ خودرو نیست . زیرا مقدار قدرت خروجی نور و نوع پخش نور و تکنولوژی ساخت چراغ و …. از جمله عواملی هستند که نقش مهمی در کیفیت دید ایفا خواهند کرد .
در پایان به سوال مطرح شده در ابتدای مقاله باز می گردیم :
کمپانی های مطرح و معتبر خودرو ساز دنیا همچون : بنز ، ب ام و ، آئودی ، تویوتا ، لکسوس ، پورش و … به طور تقریبی و از سال ۲۰۱۷ میلادی در کلیه مدل های خود از چراغ های رتروفیت LED و با طیف ۵۷۰۰ الی ۶۰۰۰ کلوین (سفید یخی) استفاده می کنند . آیا دانش و تخصص مهندسان این کمپانی ها در خصوص علم نور از باطری سازان و فروشندگان و دوستان و آشنایان در کشور ما کمتر می باشد ؟ آیا خودرو های تولیدی آنها به هنگام مواجهه با شرایط نامساعد آب و هوایی دچار ضعف نوردهی می شوند و خودروهای قدیمی تر با رنگ نور زرد آفتابی در این شرایط با برتری و به راحتی از کنار آنها عبور خواهند کرد؟
پاسخ با شما

 

فروشگاه اینترنتی لومن پارت ارائه دهنده‌ی انواع هدلایت می‌اشد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید آنلاین انواع هدلایت اصلی ، هدلایت دو کنتاکت و . به لینک زیر مراجعه کنید:

هدلایت


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

اثنی عشریه در نقد و رد صوفیه و فلاسفه و عرفان‌های کاذب بی ردپا ... دانلود نرم افزارهای جدید کامپیوتر و موبایل بشنو از نی Ron آلفا فیلم مطالب وبلاگ ویکی و مهم closed لوازم منزل روزنامه‌نگار شهر خاکستری